Terapia ABA – analiza comportamentala aplicata –este una dintre putinele interventii terapeutice bazata pe fundamente de cercetarea stiintifica . Obiectivul final este acela de a initia sau de a imbunatatii in mod semnificativ comportamentele.

A) organizat, structurat, fara stimuli distractori pentru reducerea deficitului de atentie din partea copilului, special creat pentru a facilita achizitiile copilului ;

B) la inceputul interventiei terapeutice orice factor distractor influenteaza capacitate de asimilare a copilului , din acest motiv mediul terapeutic trebuie sa fie foarte bine structurat, iar odata cu trecerea timpului, acesta va deveni mediul ambient si natural de zi cu zi . 

a) a) in urma unei evaluari pe baza testelor psihologice de specialitate, fiecare copil beneficiaza de un program terapeutic individualizat structurat si fundamentat de catre un analist comportamental certificate international ;

b) b) interventia terapeutica realizata de catre echipa de specialisti se bazeaza pe o solicitarea concreta si reprezentativa pentru copil ce urmareste realizarea unui lant functional de achizitii ;

c) c) programul terapeutic este impartit in sesiuni cu durata de cateva minute urmate de o activitate de pauza pentru dezvoltarea jocului functional, iar odata cu trecerea timpului cand capacitatea de asimilarea a copilului se dezvolta programul capata o structura complexa unde generalizarea notiunilor devine un obiectiv prioritar .

a) este foarte bine instruit de catre un analist comportamental certificate interantional, ce are in vedere necesitatile individuale ale fiecarui copil;

b)o calitate de baza a terapeutului este aceea de a dezvolta in orice moment activitati ludice pentru copii ;

c)echipa recomandata pentru o buna recuperare a unui copil este compusa din : analist comportamental, terapeut comportamental, terapeut occupational, kinetoterapeut .

a)la inceputul interventiei terapeutice sesiunile de lucru sunt 1:1, (terapeut – copil), iar in unele situatii cand nevoia o impune : 2 terapeuti - 1 copil ;

b)pe parcursul desfasurarii sesiunilor de lucru se folosesc atat tehnici de invatare/asimilare cat si tehnici de modelare sau intarire comportamentala.

c)printre tehnicile de invatare/asimilare cea mai des uzitata este DTT (discrete trial teaching) ,unde solicitarea terapeutica este impartita in trial-uri discrete;

d)tehnicile de modelare sau intarire comportamentala se refera la : intarirea diferentiata, ignorarea comportamentelor disruptive cu dezvoltarea unui alt comportament alternative .

Tipsuri TERAPIE ABA

  • La baza comportamentelor umane se afla sistemul stimul-recompensa din acest motiv, Terapia ABA este benefica pentru orice copil ;
  • Se bazeaza doar pe intarirea pozitiva si ignorarea comportamentelor disruptive folosind tehnici de modelarea a acestora ;
  • Este necesara a fi intensive, iar varsta biologica cat mai mica a copilului reprezinta un avantaj ;
  • Terapia ABA initiaza sau dezvolta comportamente semnificative social:
    1. limbaj receptiv si expresiv
    2. interactiune sociala
    3. Jocul, element primordial in dezvoltarea copilului
    4. reducerea sau chiar inlaturarea comportamentelor negative social
  • Achizitii si comportamente pana la varsta de 2 ani

    Limbajul si comunicarea

    Copilul tipic pana in jurul varstei de 2 ani trebuie sa aiba insusite urmatoarele achizitii:

    - imita intonatia vocii altuia;
    - foloseste un cuvant cu sens ca sa denumeasca o persoana sau un obiect;
    -spune:"Gata/Nu e";
    - executa comenzi simple fara a i se da indicatii prin gesturi;
    - poate da sau arata la cerere (cind se spune: da-mi sau arata-mi);
    - arata 12 obiecte familiare cind sint numite;
    - pune intrebari folosind o intonatie urcatoare la sfarsitul cuvantului sau a propozitiei;
    - numeste 3 parti la o papusa sau o alta persoana;
    - raspunde afirmativ sau negativ la intrebari care cer raspunsuri tip DA/NU

    Un copil la o varsta bilogica de 2 ani ar fi bine sa aiba urmatoarele abilitati sociale :


    - imita jocul Bau-Bau;
    - bate din palme – imitatie;
    - face din mana pa-pa – imitatie;
    - ridica mainile “asa mare” - imitatie;
    - ofera jucarii, obiecte, hrana, dar nu intodeauna le elibereaza;
    - imbratisaza, saruta persoane cunoscute;
    - raspunde la propriul nume privind sau intinzand mainil;
    - ia parte la jocuri, impinge o masina, arunca o minge la alt copil (2-5 minute);
    - imbratisaza sau cere papusi sau jucarii noi;
    - trage de o persoana pentr a-i arata o actiune sau un obiect

    Pana in jurul varstei de 2 ani in autonomía copilului este indicat sa se regaseasca :
    - mananca independent la masa , folosind lingura;
    - tine ceasca cu mana si bea din ea;
    - introduce mainile in apa si isi pune mainile ude pe fata in semn despalare – imitatie;
    - sta pe olita sau pe scaun de toaleta timp de 5 minute;
    - pune palariuta sau caciulita pe cap si si-o scoate;
    - isi scoate sosetele;
    - introduce mainile in maneci si picioarele in pantaloni;
    - isi scoate pantofii cind sireturile sint dezlegate, slabite;
    - isi scoate haina cind este descheiata;
    - isi scoate pantalonii cand sint descheiati.

    In comportamentul cognitiv al unui copil in jurul varstei de 2 ani este bine sa se regaseasca :
    - completeaza un incastru de trei figuri ;
    - numeste imagini ale unor obiecte asemanatoare pana la patru;
    - deseneaza o linie verticala imitativ;
    - deseneaza o linie orizontala imitativ;
    - copiaza un cerc;
    - asociaza materiale dupa textura;
    - indica obiecte mari si mici la cerere;
    - deseneaza o cruce imitativ;
    - asociaza trei culori ;
    - plaseaza obiecte ”in”, “pe”, “sub”, la cerere ;
    - numeste obiecte ce produc sunete ;
    - pune cuburi unul intr-altul, dupa marime ;
    - numeste actiunea din imagine.

    Comportamentele Stereotipe sau Autostimulare

    Comportamentele stereotipe fac parte din noi, la copii mici pana in jurul varstei de 1 an si 6 luni aceste comportamente fac parte din procesul de cunoastere si invatare a copilului. Dupa varsta de 2 ani, atunci cand aceste comportamente sunt inca foarte prezente, iar uneori apar si altele noi exista riscul unei autostimulari la nivel neuronal, deoarece stimuleaza circuitele neuronale ale persoanei respective. La copiii cu tulburari de dezvoltare exista o gama larga de comportamente repetitive si stereotipe la nivelul tuturor analizatorilor senzoriali:  

    Miroase si linge obiectele ;

    emite sunete ciudate;

    vorbeste ecolalic;

    introduce in gura majoritatea obiectelor;

    isi loveste urechile cu mainile;

    Important este sa reducem aceste comportamente stereotipe deoarece:

    • Reprezinta o eticheta sociala care stigmatizeaza prezenta copilului in societate ;

    • Reduce semnificativ capacitatea de atentie voluntara, ca urmare a faptului ca atunci cand un copil cu tulburare de dezvoltare se autostimuleaza atentia acestuia este centrata pe comportamente restranse , stimulative .

    • Reduce dezvoltarea interactiunii sociale si dorinta copilului de a socializa, deoarece din punct de vedere stimulativ el este mult mai atras de comportamentul autostimulativ.

    Cum putem diminua autostimularea

    Atentie : ori de cate ori dorim sa diminuam un astfel de comportament este bine sa constientizam inainte de toate ca acel copil are nevoie de el ca o nevoie biologica de stimulare senzoriala, ceea ce inseamna ca nu este de ajuns sa spunem : “Stop , Maini cuminti , Opreste-te “.

  • Putem transforma orice comportament inadecvat social intr-un adecvat social ce indeplineste aceeasi functie sau una apropiata de el .

    Exemplu: pentru un copil ce flutura manutele putem dezvolta activitati de terapie ocupationala pentru a-i preocupa mainile

  • Putem sa conditionam prezenta acestora ca timp si/sau spatiu.

    Exemplu: pentru un copil ce are tendinta de a bate tot timpul din palme o interventie adecvata ar fi ca in primul rand pe parcursul activitatilor terapeutice si /sau scolare sa realizeze un ceas “smiley face” impartit in 4 segmente de timp egale, iar la sfarsitul fiecarui interval de timp terapeutul sa recompenseze social copilul pentru faptul ca pe aceasta perioada de timp nu a apelat la comportamentul autostimulativ .

  • Putem sa-i antrenam in activitati ocupationale cat mai variate, in acest fel le sporim capacitatea de atentie, creativitatea . Abilitatile de comunicare sunt incurajate, chiar si simpla manipulare a obiectelor il va ajuta pe copil sa intercationeze social cu cei din jurul sau , fara a mai fi preocupat de comportamente stereotipe .