DESPRE CURSURI TERAPIA ABA
Organizam cursuri ABA atat pentru parinti cat si pentru specialistii ce activeaza in domeniu.
Informatii despre curs terapia ABA:
Autismul se prezintă ca o afectiune neuro-psihică, este o afectare globală, ce cuprinde deficienţe pe cele mai importante arii de dezvoltare, ce pot varia de la o persoana la alta.
Centrul Marea Neagra ofera acest curs terapie ABA in dorinta de a oferi sprijin direct tuturor celor interesati
Autismul nu este o boală, este o afecțiune la nivel neuro-psihic.
Simptomatologia cuprinde peste 180 de elemente caracteristice ce diferă de la o persoană la altă .
In cadrul acestui curs terapie ABA vom discuta despre deficitele principale:
1. limbaj si comunicare
a) nu înțelege instrucții verbale
b) nu răspunde atunci când este strigat pe nume
c) lipsă sau întârziere totală în dezvoltarea limbajului expresiv
d) limbaj stereotip şi repetitiv
e) lipsită de funcționalitate
f) folosește
g) frecvent șabloane in exprimare
2. interacțiune sociala
a) nu se simte atras de ceilalţi
b) nu-şi exteriorizează dorinţele
c) jocul este marcat de un caracter stereotip
d) jocul colectiv este evitat
3.Prezența comportamentelor stereotipe
a) comportamente motorii repetitive: mers pe vârfuri, scuturatul mainilor, legănat
b) preocupare insistenta pentru anumite miscari: inchide/deschide sertare, aprinde/stinge lumina
c) prezenta unor ritualuri nefunctionale
In cadrul cursului cursului de formare terapeut ABA vom discuta si despre DIAGNOSTICARE:
Cel mai cunoscut test de diagnosticare este test ADOS, iar lista noastra de teste poate fi consultata aici (https://centrulmareaneagra.ro/teste-psihologice/)
La Centrul Marea Neagra oferim urmatoarele tipuri de evaluari:
Este important pentru orice terapeut ce participa la cursul terapie ABA sa cunoasca aceste metode de evaluare:
a) Evaluarea initiala: urmărește încadrarea /sau nu în gradul de afectare a spectrului autist si se finalizeaza după un interval de 3 săptămâni de observare și intervenție clinic-terapeutic
b) Evolutie lunara: se intocmeste o fisa de observatie ce urmareste in principal urmatoarele aspecte:
1.Limbajul si comunicarea
2. reducerea comportamentelor disruptive
3. progresele in terapie
4. socializarea si integrarea in grup
c) Evolutie trimestriala: ce urmareste in principal:
1.atitudine comportamenatala
2. receptivitatea
3.capacitatea de atentie si memorie
4. limbaj receptiv expresiv
5. joc simbolic
6. capacitatea de interactiune sociala
7.capacitate cognitiva
d) Raport de evaluare anual-aplicarea unui test standardizat de evaluare.
In cadrul pregatirii noastre cursuri ABA pentru parinti oferim si modele de rapoarte si evolutii ce pot fi utilizate in inregistrarea evolutiei copilului.
Terapia recomandata in recuperarea copilului este TERAPIA ABA (terapia comportamental aplicata)
In acest CURS TERAPIE ABA vom prezenta modalitatea de desfasurare a unei sedinte:
PROTOCOL DE LUCRU IN TERAPIA ABA
1) Durata unei sedinte de terapie A.B.A: 60 minute:
a) 50 min.- terapie individuala
b) 10 min – terapie interactiune sociala (daca este posibil)
Vom discuta mai amanunt la acest curs ABA 2021 toate elementele ce sunt necesare a fi cunoscute de catre un terapeut ABA
A1: Terapia individuala (50 min) structurata astfel :
A) Sesiuni de lucru la masa cu o durata cuprinsa intre: 2 min si 15 min (in functie de capacitatea de atentie a copilului)
Sesiunea de lucru la masa va avea: minim 3 trial-uri, maxim 10 trial-uri.
Un trial este compus din:
a) SD (comanda/instructia terapeutului)
b) Raspunsul copilului( corect /gresit)
c) Recomepensa sociala
d) Oferirea intaritorului
In cadrul acestui curs terapie ABA vor fi prezentate filme demonstrative privind modalitatea practica de realizare a acestor programe.
B) Sesiuni de lucru, “la covor”( pauzele intre trail-uri) vor avea o durata cuprinsa intre 2 si 4 min
Sesiunile de pauza ori “la covor” urmaresc dezvoltarea: jocului, interactiunii sociale si a generalizarii instructiilor la nivel de limbaj receptiv
Vom avea cu titlu demonstrativ in cadrul acestui curs ABA si modele practice de activitati terapeutice.
2) CONDITIILE ESENTIALE de organizare vor fi prezentate la acest CURS TERAPEUT ABA.:
a) este obligatorie utilizarea sistemului de recompensa adecvat varstei si capacitatilor cognitive ale copilului;
b) este obligatorie utilizarea orarului vizual
1. orar vizual 1: lectie / pauza
2. orar vizual 2: pictogramele ce reprezinta activitatile
c) este obligatorie utilizarea timerului pentru a delimita sesiunile de terapie fata de sesiunile ludice
d) este obligatorie desfasurarea sesiunilor terapeutice urmarind Programul Personalizat de Interventie (P.I.P.)
e) este obligatorie monitorizarea raspunsurile beneficiarului in P.I.P
f) este obligatoriu ca in situatia unor comportamente disruptive din partea copilui sa se urmeze protocolul de lucru pentru comportamtente disruptive / opozante/agitatie
PROTOCOL LUCRU TERAPIE COMPORTAMENTE DISRUPTIVE
In CURSURI TERAPIE ABA
ANALIZA:
1.Nota: Comportament disruptiv reprezinta orice manifestare ce presupune: agresiune fizica si /sau verbala:
Exemple: aruncat obiecte/materiale pe jos ori prin sala, lovit obiecte sau persoane cu maini sau picioare, tipat/strigat, plans asociat cu stare de agitatie, cuvinte ce reprezinta jigniri verbale
In cadrul Curs formare terapeut ABA, vom analiza modalitatea de interventie in cazul acestor comportamente
2.Relatia de baza in analiza comportamentala este urmatoarea:
Antecedent – Comportament – Consecinta
Antecedent: raspunde la intrebarea: Ce anume in trecut a determinat aparitia unui astfel de comportament ?
Obiectiv: determinarea cauzei
Comportament: raspunde la intrebarea: Cum se manifesta fizic , motric si/sau verbal ?
Obiectiv: depistarea manifestarilor conform exemplelor mai sus enumerate
Consecinta: raspunde la intrebarea: Ce urmari va avea in viitor intarirea comprtamentului de agresivitate?
PROCEDURA LUCRU COMPORTAMENTE DISRUPTIVE IN CURS ABA:
1. Raspunde la intrebarea 1: evita sa te centrezi asupra manifestarii comportamentale, ignora comportamentul pentru a nu dezvolta consecinta negativa
2. A ignora comportament de agresivitate inseamna:
a) fara adresari verbale privind manifestarilor comportamentale;
b) fara interdictii negative de genul: Nu; Nu ai voie; Nu este frumos; Nu fa asa …
c) fara instructii ce urmaresc in mod direct modelarea comportamentala: Stai cuminte, Nu lovi, Fara sa tipi, Fara sa arunci etc.
3. Ordoneaza mediul / Redu numarul materialelor de lucru la minim / Coboara tonalitatea / Vorbeste putin cu el.
4. Continua sarcina terapeutica (solicitarea), dar redu complexitatea solicitarii si timpul de lucru al trial-ului.
Instructia / solicitarea sa fie una clara, scurta si la obiect unde poti folosi chiar modelarea fizica.
5. Pe parcursul desfasurarii sarcinii terapeutice foloseste tehnica indrumare comportamentala pas cu pas prin DRA. (intarire alternativa diferentiata)
In cadrul acestui curs terapie ABA vom avea in vedere intelegerea corecta a tuturor elementelor ce pot face diferenta pentru o terapie de succes.
Exemplu: Solicitare initiala: “Arata masina mare “ – Raspuns: copilul manifesta comportament agresiv arunca masina de pe masa.
Pasul 1: ignor comportamentul si reduc complexitatea solicitarii – SD: Da noroc / arata masa / arata cap / bate palme –cu modelare fizica daca copilul se opune
Pasul 2: recompensez comprtamentul alternativ solicitat
Pasul 3: SD 2 :” Arata / Da-mi / atinge ….”
Pasul 4: recompensez din nou comportamentul alternativ solicitat
Pasul 5: Solicitarea initiala “ Arata masina mare “ utilizandu-se chiar si modelarea fizica –intaresc comportamentul
Pasul 6: SD 3- “ Arata/ Atinge …” –intaresc comportamentul
Pasul 7: Solicitarea initiala “Arata masina mare “ – raspuns independent din partea copilului – recompensarea
6. Interzis: a ridica tonul la copil, a vorbi mult, a face referiri la comportamentul lui, a intrerupe sarcina de lucru, a-i arata intr-un fel sau altul ca ne frustreaza.
7. Recomandari: foloseste timer, foloseste orar vizual, refocuseaza tot timpul copilul aratandu-i recompensa, redu complexitatea solicitarii, elimina masa dintre tine si copil pentru a avea contact direct cu el, recompenseaza-l mult mai frecvent chiar si atunci cand folosesti modelarea fizica
8. Faceti copilul sa va asculte “fara sa vrea”
Exemplu: in timp ce surprinzi ca incearca sa inchida usa, spune-i: Te rog inchide usa!, apoi recompenseaza-l pentru ca a fost compliant.
PROTOCOL LUCRU TERAPIE COMPORTAMENTE DE AGITATIE
In CURSURI TERAPIE ABA
In cadrul TERAPIE CURS ABA, vom aborda si acest protocol de lucru
Obiective terapeutice :
a) reducerea starilor de agitatie;
b) dezvoltarea si intelegerea comportamentului de asteptare;
c) cresterea capacitatii de atentie voluntara si conjugate;
FAZE | SD | OBSERVATII |
FAZA 1
Var. 1 – 15 sec Var.2 – 25 sec
Se executa 8-10 trial-uri (solicitari) |
ASTEAPTA ! LINISTE ! | 1.Parintele foloseste de pictograma “Asteapta“ si “ Liniste” 2.Comanda oferita de parinte in faza 1 este doar “ ASTEAPTA” !! In situatie in care copilul : a) vorbeste, parintele ARATA pictograma “ Liniste “ fara a-i adresa nici un mesaj verbal . b) se ridica de pe scaun , parintele foloseste prompt-ul fizic pentru a-l pozitiona la loc pe scaun, ARATA si SPUNE “Asteapta“. Dupa durata de 15 sec. / 25 sec., parintele recompenseaza copilul cu: “Bravo, AI ASTEPTAT (aratand pictograma) ……… primesti..” |
FAZA 2 Var. 1 – 30 sec Var. 2 – 40 sec. Se executa 8-10 trial-uri |
ASTEAPTA ! LINISTE ! |
Se utilizeaza aceleasi observatii ca la faza 1 |
FAZA 3 Var.1 – 30 sec. Var.2 – 40 sec.
Se executa 8-10 trial-uri | STAI PE SCAUN !
ASTEAPTA!
LINISTE!
NU! | In acesta faza se introduce un SD nou si un stimul nou, folosit in context. Parintele se va ridica de la masa nu inainte de a-i transmite copilului SD-ul : “Stai pe scaun, pana suna ceasul”. Obiectivul acestei faze este de a educa copilul sa astepte pe scaun chiar daca parintele se ridica de la masa. SD-ul:”NU !” se foloseste in cazul in care copilul se ridica de pe scaun, parintele il va prompta fizic, oferind comanda “NU” si arata pictograma “Asteapta“ Atentie: Se recompenseaza copilul dupa fiecare trial . |
FAZA 4
Var.1 – 1 min. Var.2 – 2 min. | ASTEAPTA !
SD PROGRAM LINISTE! NU! | Pe langa ce exista in faza 3, parintele introduce in functie de capacitatea cognitiva a copilului urmatoarele elemente: 1. Maxi coloredo / puzzle / fise de lucru / plansa potrivire / joc sir logic / caiet scris matematica, romana, etc. 2. Activitatile terapeutice se introduc alternativ sau aleatoriu faza 3 cu faza 4, iar in general este bine sa nu adresam copilului decat SD-ul sarcinii. |
FAZA 5 Var 1. – 2 min Var.2 – 4 min
| ASTEAPTA ! SD PROGRAM LINISTE ! |
In aceasta faza aleatoriu, parintele introduce diverse sarcini. |
Oferim o serie de RECOMANDARI in cadrul curs terapie ABA pentru alegerea corecta a programelor din centralizatorul lunar:
a) 8/9 programe aflate in lucru /lunar
b) 2/3 itemi sa fie in lucru din fiecare program
c) Lunar se introduc minim 30% itemi noi
d) 1 activitate de autonomie
e) 1 activitate de terapie ocupationala
f) 2/3 itemi strict de verbalizare si comunicare
g) 2 itemi activit de ludoterapie
e) un item se considera masterat dupa un procent de 80% de indeplinire timp de 3 zile consecutive
TERAPII COMPLEMENTARE:
In cadrul curs terapeut aba, vom prezenta mai multe tipuri de terapie ABA pe care le vom si prezenta cadul acestui curs terapie ABA
B.ART TERAPIE
Art-Terapia este o formă de terapie expresivă ce folosește activități creative precum desen, pictură sau modelaj pentru a îmbunătăți capacitatea fizică, mentală și emoțională a copiilor.
Art-terapia este adesea folosită pentru a reduce stresul sau anxietatea, dar si pentru a a explora sentimentele fiecaruia si a dezvolta abilitatile motorii ale beneficiarilor.
Obiectivele avute in vedere in sedintele de art terapie:
a) satisfacţia unui lucru facut de copii cu propriile forţe;
b) dezvoltarea imaginatiei si a spiritului creator;
c) invatarea formelor utilizarea acestora;
d) descoperirea de catre fiecare copil a placerii modului de
combinare a diferitelor forme;
d) trezirea spiritului de competitie si de autodepasire cu ajutorul expozitiilor si concursurilor.
e) dezvoltarea abilitatilor de motricitate grosiera si fina (prehemsiunea corecta asupra ustensilei)
f) dezvoltarea abilitatilor de explorare tactila;
g) insusirea logica de spatialitate a elementelor vizuale (Exemple :intelegerea termenilor : in fata, in spate, jos sus)
h) intelegerea si folosirea culorilor primare : rosu, galben si albastru precum si combinatia acestora ;
k) descoperirea de catre fiecare copil a placerii modului de combinare a culorilor ;
l) repartizarea corecta a culorilor in functie de elementul pictat (Exemplu Soare-galben, brad-verde, mare albastra)
m) cursuri ABA ofera o metoda corecta de interventie in recuperarea acestor copii speciali.
C.Terapia Tomatis
Terapia Tomatis apartine medicului francez Alfred Tomatis si are la baza cateva zeci de studii stiintifice derulate in peste 50 de ani de expertiza si cercetare privind legatura ce se realizeaza intre aparatul auditiv si muzica. Munca omului de stiinta Alfred Tomatis a pus bazele unei stiinte denumite Audio = psiho-fonologie, ce a dat nastere unei terapii inovative de interventie in cazul persoanelor cu nevoi speciale.
Prezentam terapia Tomatis in acest curs ABA.
Tulburarile recomandate unde terapia TOMATIS a inregistrat cele mai semnificative progrese:
• existenta unui deficit de atentie
• prezenta unor dificultati motorii si coordonare
• tulburari din spectrul autism
• Trisomia 21 (Sindrom Down)
• deficit si intarziere in dezvoltare
• stari de anxietate
• prezenta unor dificultati in capacitatea de invatare
• intarzieri si deficiente in scris, citit si vorbit
Informatii suplimentare despre terapia TOMATIS vor fi oferite in acest curs aba 2021
CELEBRUL EFECT TOMATIS POATE FI CONCENTRAT ÎN 4 URMĂTOARELE LEGI:
1. Vocea conţine numai sunetele pe care le aude urechea.
2. Dacă procesul de ascultare este modificat, vocea este imediat modificată.
3. Este normal ca auditia să transforme pe termen lung atunci când stimularea auditivă prin intermediul Terapiei Tomatis este menţinută o perioadă mai lunga timp.
Cele mai importante repere unde s-au intalnit progrese prin intermediul acestei metode de interventie sunt:
1. cresterea capacitatii de concentrare
2. dezvoltarea sistemului de intelegere si învăţare;
3. obtinerea unor relatii de comunicare sporite;
4. cresterea capacitatii de atenţie;
5. imbunatatirea abilitatilor de scris;
6. imbunatatirea calitatii vocii ;
7. dezvoltarea unor abilităţile motorii ce au o stransa legatura cu: echilibru, balans, coordonare;
8. reducerea comportamentelor opozante;
9. reducerea starilor de agitatie si agresivitate;
D .TERAPIA SOUNDBEAM
Aceste cursuri ABA pentru parinti sunt realizate cu scopul de a oferi tot sprijinul necesar in recuperarea copiilor
Terapia Soundbeam functioneaza cu ajutorul unor senzori ce transforma miscarile copilului in muzica. Copilul are la dispozitie o intreaga orchestra de intrumente muzicale invizibile pe care le poate accesa doar prin propriul sau corp .
Terapia Soundbeam la prima vedere ai putea crede ca se adreseaza doar copiilor nonverbali, deoarece copilul gaseste o forma de comunicare directa cu cei din jurul sau, iar gesturile sale capata in sfarsit sunet.
Este evident ca un copil cu o anumita problema locomotorie, va fi motivat sa-si miste corpul, un copil cu tetrapareza spastica isi va putea armoniza mai bine miscarile corpului, un copil cu ADHD va incerca sa-si stapaneasca agitatia si sa intre in ritmul propriei sale creatii muzicale, un copil cu deficit de atentie va fi nevoit sa-si dezvolte capacitatea de atentie pentru a pastra linia melodica.
In aceste cursuri autism vom prezenta modalitatea de interventie pentru terapia SOUNDBEAM
Trebuie doar sa ne gandim la un copil ce manifesta timiditate.
Incearca sa-ti imaginezi un copil ce la inceputul sesiunii de lucru este speriat ori timorat , iar apoi ajunge sa inteleaga ca orice miscare a sa se transforma intr-un curcubeu de sunete. Ii vor trebui
doar cateva minute sa danseze si sa se miste pentru a scoate la lumina o muzica frumoasa.
Sistemul Soundbeam ofera o melodie fluida cu cat miscarile corpului sunt mai fluente, este o legatura invizibila ce se realizeaza intre corp si muzica.
In cadrul acestui Curs terapeut ABA urmeaza sa fie prezentata si procedura clara privind utilitatea pt terapia soundbeam
E.Robotul NAO
In aceste cursuri terapie ABA va fi prezentat si un model practice privind interactiunea copil – robot.
Vom discuta si despre ceea ce inseamna cu adevarat autism virtual.
Robotul Nao este socotit cel mai spectaculos robot umanoid, fapt ce i-a permis rapid sa devina si cel mai vandut din intreaga lume.
Nao este un robot umanoid autonom, programabil dezvoltat de Aldebaran Robotics, o companie franceză de robotică cu sediul central la Paris, care a fost achiziționată de SoftBank Group în 2015 și rebranduită ca SoftBank Robotics.
Nao a ajuns sa lucreze in peste 200 de institutii de invatamant, vorbeste 20 de limbi de circulatie internationala si a fost prezent in mai bine de 100 de tari din intreaga lume.
Impreuna cu Universitatea Politehnica din Bucuresti am introdus in vocabularul Robotului Nao si limba romana, pentru a putea fi utilizat in terapia de recuperare a copiilor cu tulburari neuropsihice.
In 2011 si 2013 a sosit si in Romania pentru cateva zile la Cluj si Bucuresti, unde a fost prezentat timp de cateva zile cu titlu demonstrativ intr-o serie de expozitii si sesiuni stiintifice.
Personal l-am cunoscut pe Nao in 2012 la o Conferinta Internationala Autism Show din Londra, unde a fost reprezentat principalul punct de atractie. Am pierdut alte 2 workshop-uri doar pt a astepta sa pot interactiona cu Nao.
In 2019, Nao a fost prezentat copiilor din cadrul scolilor si gradinitelor din Constanta, Galati Iasi, Ramnicu Valcea, urmand ca in functie de solicitari sa putem ajunge si in alte zone ale tarii.
Unul dintre atuurile sale este legat de mobilitate, intregul pachet incape intr-o valiza de dimensiuni medii, fapt ce il face a fi usor de transportat.
Incepand cu 2015 Nao a fost folosit in cadrul programului Robot for autism. Rezultatele obtinute sunt considerate spectaculoase de specialisti, deoarece Nao reprezinta un puternic motivator pentru orice copil.
Ne dorim ca prin aceste cursuri ABA pentru parinti sa oferim acele informatii importante pentru recuperarea copiilor.
Este celebru cazul pustiului nonverbal de 5 ani din Virginia – SUA ce a inceput sa vorbeasca in urma contactului cu Nao, doar din dorinta de a putea comunica.
Nao nu este o incercare, un test sau un prototip de robot, este o certitudine ce s-a bucurat de multe upgrade-uri in acesti 14 ani de cand este lansat pe piata .
In mod normal copilul evita contactul cu specialistul, indiferent daca este educator, profesor sau psiholog, dar in relatia cu NAO comunicarea si tot ce tine de interactiune vine de la sine. Comunicarea reprezinta o recompensa pentru copil.
Un studiu publicat de catre Universitatea din Manstricht din 2017 a reliefat ca robotii cresc considerabil rezultatele obiectivelor terapeutice la copii diagnosticati cu autism pe urmatoarele segmente de dezvoltare: cognitiv, limbaj si socializare.
Deasemena va fi prezent in cadrul targurilor si expozitiilor desfasurate pe tema educatiei .
Nao indeplineste o multime de activitati: merge, asculta, comunica, danseaza, si reactioneaza cu ajutorul a 2 camere HD (pt recunoastere faciala si a obiectelor), are 4 microfoane (pentru recunoastere vocala si localizare de sunet), 2 difuzoare (pentru comunicare).
Termenul de comanda comunicat de furnizor este de 4 saptamani pana la a putea fi ridicat de catre transportator din SUA. Achizitia prevede pachetul standard Nao for School la care se adauga licenta de functionare a echipamentului. Pachetul standard pentru scoala contine Kitul complet pentru 2 roboti Nao.
In cadrul acestor discutii vom aborda si subiectul reprezentat de autismul virtual si efectele acestuia.
F. Camera Virtuala
CAMERA VIRTUALA de adaptare la SCOALA si GRADINITA
Proiectul a fost premiat la WORLD AUTISM FESTIVAL la sectiunea inovatie in tehnologie pentru
Justificarea CAMEREI VIRTUALE
a) Principala problema a copiilor cu CES este incapacitatea acestora de a se adapata la factorii sociali din mediul inconjurator, aceasta concretizandu-se de multe ori in imposibilitatea acestor copii de a se adapta normele sociale din gradinite si scoli.
b) Programele de terapie realizate pentru acesti copii se desfasoara la modul invidiual, astfel incat in momentul in care acestia urmeaza sa fie integrati in invatamantul primar (scoala) nu au reprezentarea clara la nivel mental asupra modalitatii lor de actiune intr-un mediu total nou.
c) Principala piedica existenta in viata unui copil cu CES este legata de faptul ca nu intelege cum sa-si negocieze relatiile cu ceilalti copii.
d) Pentru a putea trece cu usurinta peste aceste momente si sa inteleaga ce urmeaza sa i se intample, este necesar sa se obisnuiasca cu aceste elemente si sa le vizualizeze inainte .
e) Copilul cu CES invata extrem de usor vizual si are nevoie de prompt vizual pentru ca el sa inteleaga ce se asteapta de la el.
f) Toate aceste cursuri de terapie ABA pentru parinti reprezinta un bun mod de a informa familia despre ultimele inovatii in domeniu, vom discuta si despre ceea ce inseamna terapie autism virtual.
Prezentarea PROCEDURII DE LUCRU
Prin intermediul CAMEREI VIRTUALE copilul va lua contact cu o serie de aplicatii pe teme diferite.
Exemplu – LA SCOALA . Copilul va face parte dintr-un film din momentul in care paseste intr-o unitate de invatamant cu toate procedura de rigoare:
– asezarea in banca sau pe scaun;
– punerea ghiozdanului in dulap sau in banca;
– asteptarea cadrului didactic;
– intelegerea si perceperea spatiului
– participarea la lectie;
– mersul la tabla;
- a) prin implementarea acestei modalitati de interventie se reduce gradul de frustrare, teama si nesiguranta copilului, el fiind introdus intr-o camera cu o persoana cunoscuta(terapeutul). Acesta il va securiza din punct de vedere emotional si ii va transmite mesaje pozitive de incurajare .
- b) scopul principal este acela de a reusi ca acesti copii sa imite in mediul real ceea ce au observat si perceput in mediul virtual.
- c) aceasta noua modalitate de interventie, va reduce in cea mai mare parte si starile emotionale negative cu care se confrunta si parintii acestor copii atunci cand se afla in mediul social, iar copilul manifesta un comportament de criza si neliniste, deoarece in aceste situatii parintii se simt “sufocati “ de privirile celor din jur;
- d) interventia terapeutica se va desfasura pe grade de complexitate. Aplicatia fiind conceputa in asa fel incat, copilul sa porneasca de la abilitati de interactiune si comunicare de baza si comportamente de autonomie, iar treptat sa se ajunga la un nivel complex.
Rezultate directe:
- a) Capacitatea de a generaliza in mediul inconjurator, comportamentele insusite din mediul virtual ;
- b) Reducerea la nivel comportamental a triggers-ilor emotionali negativi: anxietate, teama, frustrare: ca urmare a faptului ca el, copilul, s-a mai intalnit cu o astfel de situatie si stie ce anume o sa urmeze sau cum anume o sa actioneze.
- c) Capacitate de adaptare si reducerea a sentimentului de frica intr-un mediu nou, plecand de la premisa ca fiinta umana la nivel neuronal are capacitatea de a generaliza mult mai rapid ceea ce vede si percepe decat ceea ce i s-a explicat .
- d) Comportamente de cooperare si motivare mult mai puternice din partea copilului, avand in vedere ca se va folosi in terapie tehnica informationala, ce actioneaza ca o recompensa si totodata un factor motivant foarte puternic.
- e) Dezvoltarea unei autonomii si independente sociale la un nivel minim de interactiune
G.Terapia asistata cu delfini
Terapia asistata de delfini (DAT), a fost inventata cu mai bine de 30 ani în urmă și de atunci a fost aplicata ca un tratament alternativ pentru o mare varietate de tulburări mintale și fizice. In ultimele doua decenii această terapie asistata de animale a atras foarte mult atentia mass-mediei, ce a dat nastere uneori unor povestiri senzaționale asupra rezultatelor neobișnuite obtinute in terapie pentru persoanele cu dizabilitati
INTERVENTIA PROPRIU-ZISA CU DELFINI :
Interventia asistata cu delfini foloseste tehnici de modelara comportamanentala pentru recuperarea copiilor cu dizabilitati fizice severe si alte comorbiditati prezente.
Programul pilot initial de terapie asistata cu delfini s-a desfasurat pentru prima data la nivelul anilor 1978-1979 la Institul Ocean World in FT. Lauderdale in Florida, pentru inceput cu o frecventa de doua zile pe saptamana , urmand ca la nivelul anilor 1997 sa se ajunga la o frecventa de 5 zile pe saptamana si cu o interventie terapeutica complexa.
La acest institut s-au desfasurat mai mult de 13.000 de interventii terapeutice, cu peste 900 de copii diagnosticati ce au avut loc de-a lungul anilor 1987-1997 .
Suntem ca toate aceste cursuri aba pentru parinti reprezinta un bun mijloc de a afla ceea ce este esential in evolutia corecta a copiilor.
Prima raportare a cercetarii stiintifice a fost la nivelul anilor 1995-1997 si a inclus un lot experimental format din 40 de copii cu diverse tulburari neuro-psihice ori neuro-fizice .
Principalele concluzii ale acestei cercetari s-au rezumat la urmatoarele aspecte:
- a) reducerea deficitului de atentie cu cresterea capacitatii motivationale ;
- b) reducerea starii de agitatie la nivel psihomotric cu o mai buna ancorare spatio-temporala si aparitia abilitatilor de intercatiune sociala .
Metoda de interventie a terapiei asistata cu delfini :
Fiecare copil participant la acest studio a beneficiat de un numar de 9 sesiuni terapeutice impreuna cu delfinul de-a lungul unei saptamani, ori 17 sesiuni terapeutice pe durata a doua saptamani. Fiecare copil a lucrat cu acelasi terapeut si a interactionat cu acelasi delfin la aceeasi perioada de timp in fiecare zi.
Sesiunile terapeutice s-au desfasurat individual cu o durata de 25 minute, folosindu-se principiul recompenselor positive, daca copilul raspundea solicitarilor terapeutului . Recompensa oferita era insasi interactiunea cu delfinul, iar insasi recompensa reprezenta un obiectiv comportamental si anume dezvoltarea abilitatilor de socializare.
Sesiunile terapeutice s-au desfasurat in apa din bazin cu o temperatuta de 17-19 grade Celsius, in mediul delfinului , de-a lungul perioadei de desfasurare a sesiunii terapeutice, copiii erau in permanenta centrati pe executia sarcinilor terapeutice cu imposibilitatea evadarii din sarcina terapeutica .
Tot in urma studiului , au fost observate progrese in ceea ce priveste motricitatea fina – prehemsiunea si forta de apasare – dezvoltate ca urmare a obligativitatii de a se prinde de aripa delfinului.
4. PLAJA TERAPEUTICA
- Proiectul are in vedere amenajarea unui sector de plaja destinat persoanelor cu dizabilitati din Romania.
- Nu exista nicio amenajare speciala de acces pe plaja pentru persoanele cu nevoi speciale pe intreg litoralul romanesc.
- Realizarea primei plaje terapeutice din Romania destinata recuperarii persoanelor cu dizabilitati (copii si adulti).
- Activitatile organizate se desfasoara timp de 3 luni pe perioada sezonului estival incepand cu anul 2018 in perioada iunie – septembrie.
- Sectorul de plaja va permite accesul zilnic unui numar de apx 1.100 de persoane .
- Sectorul de plajă este situat in zona Centrala a Statiunii Mamaia in zona Cazino.
7.Proiectul va cuprinde: zona de cearșafuri, rampa de acces, grădină senzorială de relaxare, zonă de stimulare auditivă și una de stimulare vizuală și tactilă, o alee senzorială, atelier de olărit, scaune mobile plutitoare pentru persoanele cu dizabilități, atelier de meloterapie(tobe africane), atelier de art terapie (pictura pe sticla), ponton plutitor pentru sarituri in apa, atelier de teatru și cort de prim ajutor.
- Acest CURS TERAPEUT ABA ofera toate informatiile privind desfasurarea acestui proiect
Atelier de olărit și alee senzorială
Atelierul de olărit este una dintre activitătile terapeutice extrem de utile pentru mobilitatea degetelor și pentru îmbunătăţirea stabilizării articulațiilor membrelor superioare. Pe aleea senzorială turiștii vor putea merge cu picioarele goale, pe butuci de lemn, rogojină, pietre de rău, scoarță de copac, gazon, caramizi, activitate care sporește considerabil atenția și satisface nevoia omului de a se contopi cu natură.
Rampa de acces si Cărucioare plutitoare
Pentru persoanele cu dificultăți locomotorii,
organizatorii proiectului vor instala, pe plajă, o rampă de acces dintr-un material special, care le va permite deplasarea cu ușurință. De asemenea, persoanele cu dizabilităţi beneficiaza și de 3 cărucioare mobile plutitoare, pentru a se bucură de apa mării.
Zone de stimulare auditivă, vizuala si tactila.
Copiii ce prezintă o serie de dificultăți la nivel senzorial, vor beneficia de trei zone speciale: de stimulare auditivă (instrumente muzicale adaptate pentru exterior), de stimulare vizuală și tactilă, care le vor oferi acestora posibilitatea de a experimenta lumea înconjurătoare prin cele trei simțuri.
5.Tobe africane
Cercul de tobe africane se desfasoara pe timpul verii pe plaja terapeutica, iar in restul anului se desfasoara in cadrul Centrului Marea Neagra.
Sedintele de meloterapie aduna saptamanal un grup de 12/14 copii ce sunt indrumati de catre terapeuti pentru a-si dezvolta abilitati diverse: pronind de la reducerea deficitului de atentie pana la imbunatatirea motiricitatii generale.
Cursuri ABA pentru parinti sunt importante pentru o cunoasterea aprofundata a acestui diagnostic.
Tobele sunt cele mai recomandate instrumente muzicale de utilizat in terapie. Bataia este simpla si ai nevoie doar de cateva minute pentru a intelege totul.
Sedintele de meloterapie conduse de Radu ofera copiilor o stare libera a trairilor interioare.
Legatura umana ce se realizeaza in cadrul grupului este una puternica. Fiecare copil se conecteaza la
grup si trebuie sa fie atent la cei din jurul sau.
Reducerea deficitului de atentie la copii prin conectarea acestora la grup a fost principalul element ce m-a determinat sa ofer copiilor aceasta terapie.
Alaturi de tobe folosim si alte instrumente cu ajutorul carora trecem printr-o multime de senzatii.
Surpriza a fost ca am simtit o mult mai buna comunicare intre copii aflati in grup, tobele reusesc sa obtina o rabdare sporita si un grad sporit de ascultare in cadrul cercului .
6.Diversificarea alimentatiei
Prin acest curs terapeut ABA urmarim sa dezvoltam si o informare despre o alimentatie corecta
PASUL 1
TERAPIE INTEGRARE SENZORIALĂ
- adaptarea copilului din punct de vedere senzorial la cât mai mulți stimuli externi
- adaptarea copilului din punct de vedere senzorial la cât mai multe texturi de alimente și mirosuri
- acceptarea de a atinge la nivel tactil si senzorial a cât mai multor texturi alimentare
PASUL 2
ALEGEREA CORECTA DIN PUNCT DE VEDERE NUTRIȚIONAL A ALIMENTELOR DE INTRODUS IN DIVERSIFICARE
- se recomanda a se incepe cu alimente cu textura moale și ușor de înghițit (piure-uri, fructe de textură moale)
- cantitatea să fie una adecvată pentru copil
- este important sa solicitați ajutor din partea unui medic de specialitate
PASUL 3
TERAPIE COMPORTAMENTALĂ DE DIVERSFICARE A ALIMENTAȚIEI
- adaptarea copilului din punct de vedere senzorial la cât mai mulți stimuli externi
- desfasurarea unor activități de imitație pentru a putea invata sa atinga cu buzele alimental
- introducerea treptată a alimentului non-preferat alături de un aliment prefert
- utilizarea unui sistem de recompense adecvat și stimulativ pentru copil ( de preferat a se utiliza sistemul de tokeni
Programele din Curicula de incepator:
In aceste CURSURI AUTISM vom prezenta in amanunt si elemente definitorii pentru ceea ce inseamna
CURSURI ABA.
Programe:
1. Realizează contactul vizual
a)Răspunsul la nume
b)Pentru 5 secunde
c) În timpul jocului
d) De la distanţă
e) Ca răspuns la “Uită-te la mine”
2. Imitatie motrica grosiera-vizibila fara obiecte
Exemple:
a) ridicarea bratelor in sus
b) bate din palme
c) face la revedere cu mana
3.Imitatia motrica grosiera folosind obiecte
a) aruncarea cubului în găleata
b) asezarea cercului in jalon
c) joaca cu masinuta inainte si inapoi
4.Imitatie motrica fina folosind obiecte
a) asezarea cuburilor unul peste altul
b) despartirea/conectarea a doua cuburi de lego
c) scoaterea/punerea capacelor marker-elor mari
5.Imitatie motricitatea orală (miogimnastica)
a) deschide gura
b) scoate limba
c) uneşte buzele
6.Limbaj receptiv – indeplineste comenzi simple
a) stai jos.
2) ridică-te.
3) vino la mine.
7.Părţile corpului
a) ex.1 cap / picior
b) ex. 2 burta / nas
c) ex. 3 gura / palma
8.Obiecte / Imagini (receptiv şi expresiv)
a) igienico sanitare
b) bucatarie
c) alimente
9. Identifică (denumeste) persoanele familiare
a) identificarea în imagini: Arată_(numele persoanei din fotografie
b) identificarea în persoană: Du-te la _(numele persoanei cunoscute
10.Verbe (comenzi şi identificarea în imagini)
a) ex. 1 : sta in picioare / da sut etc.
b) ex. 2 : sta jos / merge etc.
c) ex. 3 : bate din palme / arunca, etc.
11. Obiecte din mediu (receptiv şi expresiv)
a) identifică obiectele din mediu
b) denumeşte obiectele din mediu:
12. Arată imaginile într-o carte
a) Arată_(numele itemului)
13. Funcţia obiectelor (receptiv şi expresiv)
a) Identifică obiectele după funcţia lor cu ce_(funcţia)
b) denumeşte obiectele după funcţia lor cu ce_(funcţia)?”
c) denumeşte funcţia obiectului ce faci cu _(numele obiectului)?
14. Posesia
a) Atinge_ (partea corpului sau obiectul de îmbrăcăminte al persoanei”.
b) “al cui_(parte a corpului sau obiect de îmbrăcăminte)?”
15. Identifică sunetele din mediu
a) arată imaginile care reprezintă un sunet
b) denumeşte sunetul
c) Ex: “ ce se aude ? ”
d) Ex: “ cine/ce face asa ? ”
e) Ex: “ cum face “animalul “?
f) Ex: “gaseste/cauta telefonul”
16. Arată către itemii doriţi
ex. 1 – arată către itemi izolaţi
ex. 2 – arată către itemi aflaţi pe masă
ex. 3 – arată către item fără comandă verbală
ex. 4 – cerere printr-un cuvânt
ex. 5 – cerere prin două cuvinte
ex. 6 – cerere prin trei cuvinte
ex. 7 – folosind numele adultului
17. Solicită verbal itemii doriţi
a) cerere printr-un cuvânt
b) cerere prin două cuvinte
c) cerere prin trei cuvinte
d) folosind numele adultului
18. Da/ Nu (preferat/respins)
a) face o alegere
ex. 1 – pentru itemii respinşi (care nu sunt doriţi)
ex. 2 – pentru itemii preferaţi
ex. 3 – randomizare da/ nu “vrei _sau _?”
19. Intrebări sociale
ex. 1 – cum te cheamă? / câţi ani? r :
ex. 2 – ce mai faci? / unde stai ? r :
ex 3 – cine este fratele? / r :
20. Potrivire
ex. 1 – obiecte identice – animale/fructe/legume/obiecte
ex. 2 – imagini identice – animale/fructe/legume/obiecte
21. Culori, forme, litere, cifre (receptiv şi expresiv)
22. Sortarea
ex. 1 – sortare dupa grosime ( subtiri si groase )
ex. 2 – sortare dupa marime ( mari si mici )
ex. 3 – sortare dupa culoare ( culori )
2.PROGRAMELE DIN CURICULA MEDIU:
In aceasta terapie cursuri ABA va fi analizat in detaliu fiecare program propus.
1.Imită secvenţe de acţiuni fara obiecte
a) ridicarea unui brat, apoi lovirea usoara a genunchiului
b) încrucisarea picioarelor, apoi lovirea usoara a burtii
2.Îndeplineşte instrucţiile formate din două comenzi
a) Arunca Cubul si Pune piesele
b) Strange puzzle si Bea din cana
c) Pune animalul in cutie si Deschide caietul
3.ATRIBUTE (receptiv şi expresiv)
a) Identifică atributele
b)Denumeşte atributele
4.CATEGORII (potriveşte, identifică şi denumeşte)
a) Potriveşte: Potriveşte
b) Identifică: Arată legume
c) Denumeşte : Ce sunt ?
5.ACTIVITATE DE ATENTIE CONSTRUCŢII DE CUBURI
- a) Construcţii din patru cuburi
- b) Construcţii din cinci cuburi
6.DESCRIE OBIECTELE FOLOSIND ATRIBUTE
(obiecte aflate la vedere, dar şi în afara câmpului vizual)
- a) La vedere Spune-mi despre asta
- b) În afara câmpului vizual
7.EMOŢII (receptiv si expresiv)
- a) Identifică emoţiile în imagini
- b) Afişează emoţii
8.FACE SCHIMB DE INFORMAŢII (Am… / Văd…)
- a) Cu obiecte
- b) Cu imagini/carte
9.FUNCŢIILE PĂRŢILOR CORPULUI
- a) Denumeşte părţile corpului după funcţia lor: Cu ce vezi ?
b) Denumeşte funcţia părţii corpului Ce faci cu ochii ?
10.LOCAŢII (receptiv şi expresiv)
a) Identifică locaţiile
b) Denumeşte locaţiile
11.Persoane din comunitate: meserii (receptiv şi expresiv)
a) Identifică persoanele din comunitate
b) Denumeşte persoanele din comunitate
12. POZE SECVENŢIALE (le pune în ordine şi descrie)
a) Ordonează Pune cartonaşele în ordine
b) Descrie secvenţa Povesteşte-mi despre aceste imagini
13. PREPOZIŢII (receptiv şi expresiv)
a) Exemple: in, pe, sub, În faţă, În spate,Lângă
14. RĂSPUNDE LA ÎNTREBĂRILE Unde? Care? Cum? Cine? în legătură cu obiecte şi imagini
a) cu obiecte
b) cu imagini
15. SEMNE GRAFICE PRESCOLARE
a) Linie orizontala
b) Linie verticala
c) Semnul Plus
d) Jumatate de cerc
3. Programele din curricula ABA nivel avansat
1.JOC DE ROL CU PĂPUŞILE
LA FEL si DIFERIT (receptiv si expresiv)
- a) La fel: Care sunt la fel ?
- b) Diferit: Care este diferit ?
- c) Randomizare
3.Identifică ce nu aparţine unui grup de obiecte (atribut şi categorie)
- a) Atribut: trei maşini albastre şi o maşină roşie
- b) Categorie: trei fructe şi un animal
4.Răspunde la întrebările WH (Cine, ce, de ce, unde, cand ) despre o povestire
5.Răspunde la întrebări WH despre anumite subiecte
- Cu materiale de ajutor (mic-dejun, baie, scoala)
- Fără materiale de ajutor
6.DESCRIE SUBIECTE
- a) Spune-mi despre Crăciun
- b) Spune-mi despre şcoală
- c) Spune-mi despre fratele tău
7.Descrie “CUM…”
- a) Descrie cum te speli pe dinţi ?
- b) Descrie cum faci un sandwich cu unt şi gem ?
- c) Descrie cum faci un om de zăpadă ?
8.RĂSPUNDE LA ÎNTREBĂRILE DE TIPUL “CARE …?”
- a) Care poate înota: un peşte sau o pasăre ?
- b) Care jucărie poate fi aruncată: un puzzle sau o minge?
- c) Care mâncare are gustul mai dulce: bomboanele sau lămâia ?
9.Răspunde la întrebările “De ce…?” şi “Dacă…?”
- a) Mănânci / foame
- b) Bei / sete
- c) Dormi / obosit
10.COMPLETEAZĂ LOGIC PROPOZIŢIILE
- a) Îi este foame. Trebuie să…………..”
- b) Plouă. Ea trebuie să………..………”
- c) Lui îi este sete. Trebuie să…………”
11.DESCRIE NEREGULARITĂŢILE DIN IMAGINI
Ce este în neregulă în această imagine ?
12.OFERĂ EXPLICAŢII
Exemplu: Prezentati fotografia unei petreceri aniversare.
Întrebaţi: Ce fac ?
Cum ştii că dau o petrecere aniversară ?
13.Exclude un item pe baza unui atribut sau categorii
a) Atribut : Dă-mi ceva care nu este galben
b) Categorie: “Dă-mi ceva care nu este mâncare
14.Defineşte oameni, locaţii şi lucruri
a) Oameni – Ce este un bibliotecar
b) Locaţii – Ce este o biblioteca
c) Lucruri – Ce este o carte