CE ESTE ADHD –UL ?

ADHD – deficit de atentie si hiperkinetism
ADHD – este o tulburare neurobiologica mentala manifestata printr-o incapacitate a unei persoane de a reusi sa detina atentie voluntara si a avea control asupra comportamentelor de impusivitate.
ADHD – afecteaza copiii sau adolescentii, iar elemente specifice simptomatologiei pot fi prezente chiar si la varsta adulta.
ADHD – este una dintre cele mai comune ori una dintre cele mai frecvente tulburari intalnite in dezvoltarea copiilor.
Copii diagnosticati cu ADHD pot fi hiperactivi cu predilectie in grup si de cele mai multe ori incapabili de a detine controlul asupra impulsurilor emotionale negative.
In cazul acestor copii deficitul de atentie este major in activitatile de grup si intr-un mediu generalizat incarcat cu foarte multi stimuli distractori.
Tocmai datorita acestor deficiente manifestate randamentele lor scolare este afectat negativ, chiar daca din punct de vedere al intelegentei cognitive varsta cognitive a copilului este adecvata varstei bilogice.
ADHD este cu predilectie mai des intalnit in cazul baietilor decat la fete, iar simptomatologia specifica acestei deficiente este de obicei observata in etapa de scolarizare primara (grupa pregatitoare gradinita), atunci cand copilul incepe sa dezvolte probleme de atentie.
Adultii cu ADHD sunt cei ce intampina in mod frecvent probleme in a-si organiza eficient timpul, in a-si stabili scopuri si obiective clare, in a fi organizati in activitatile de zi cu zi, binenteles in a reusi sa fie eficienti la locul de munca.
In mod frecvent adultul cu ADHD are dificultati in ceea ce priveste relatiile sociale, finalizarea sarcinilor, organizarea timpului. La nivel emotional, increderea de sine este una predominant negativa si au tendinta de a dezvolta tot felul de adictii.

CUM SE MANIFESTA ADHD-UL ?

Simptomatologia specifica ADHD–ului in cazul copiilor: In cazul copiilor cu varsta biologica peste 4 ani, simptomele specifice afectiunii ADHD pot fi grupate in trei categorii majore:
  • este usor distras;
  • nu urmeaza instructiile ori nu termina sarcinile solicitate;
  • ofera impresia ca nu asculta;
  • nu prezinta atentie voluntara si face in mod frecvent greseli;
  • uita de activitatile zilnice si este necesar ca tot timpul sa i se aduca aminte;
  • in mod frecvent pierde ori uita obiecte / lucruri.
  • reuseste sa stea cu greutate pe scaun fara a se misca sau a da din picioare;
  • are probleme in a se juca ”linistit”, jocul este unul predominat de agresivitate verbala manifestata prin ”tipete” si “agitatie la nivel motric” este permanent intr-o continua miscare.
  • vorbeste excesiv, iar de cele mai multe ori ceea ce comunica nu are legatura cu contextul situatiei;
  • este tot timpul plin de energie si pe “picior de plecare”, rezista cu greu intr-un loc.
  • are probleme permanent in a-si astepta randul;
  • intrerupe in mod frecvent toate conversatiile;
  • se frustreaza ori se supara destul de usor;
  • nu gaseste solutii si dezvolta foarte usor momente de panica.
  • TEST (SCREENING) EVALUARE ADHD

    Deficitul de atentie: Daca sunt prezente cel putin 6 din cele 9 criterii pentru diagnosticul de deficit de atentie de mai jos. Aceste simptome au aparut de cel putin 6 luni si sunt suficient de intense pentru ca copilul sa nu ajunga la dezvoltarea neuro-psiho-motorie caracteristica varstei.

    PROCEDURA DE LUCRU CENTRUL PSIHOLOGIC MAREA NEAGRA

    Familia se prezinta cu copilul la o prima sedinta de evaluare ce se desfasoara in prezenta parintilor:
    interviu parinti (parintii sunt rugati sa raspunda cat mai realist si concret la intrebarile solicitate de evaluator)
    - evaluarea complexa a copilului realizata de psiholog din punct de vedere motric, cognitiv, social, verbal si autonomie la sarcini specific;
    - stabilirea de comun acord cu parintii copilului al unui interval orar de terapie si a obiectivelor terapeutice immediate.

    Desfasurarea interventiei terapeutice
    1. Sedinta de terapia ABA se desfasoara individual 1:1, are o durata de 50 minute impartita in sesiuni de lucru la masa cu o durata de inceput de 2-3 minute si sesiuni de lucru in mediu, cu o durata de 2 minute.
    2. Sedinta de dezvoltarea a interactiunii sociale si a dezvoltarii abilitatilor de participare la grup se desfasoara astfel:
    a) prima etapa in grup alaturi de ceilalti copii si terapeuti in mediu (curte interioara, sala socializare parter) cu o durata de 10 minute;
    b) a doua etapa – copilul insotit de terapeut impreuna cu un alt copil (terapia se desfasoara 2 :1, ori 2: 2 in sala de terapie);
    c) a treia etapa – copilul este introdus in grup si terapia se desfasora in sala socializare alaturi de un numar variabil de copii (minim 4 copii si maxim 8 copii);
    d) a patra etapa – copilul este introdus ca si participant activ in grup, iar in fiecare zi pe parcursul unei ore desfasoara alaturi de ceilalti copii din grup ore de socializare pe urmatoarele obiective:
    - comunicare;
    - terapie prin teatru;
    - terapia jocului in nisip;
    - terapie prin muzica;
    - art terapie;
    e) a cincea etapa – copilul este introdus in programul de integrare si adaptare scoala cu ajutorul programului virtual denumit: Camera Virtuala de adaptare la scoala si gradinita. (scenariu virtual)

     1. Sedinta de terapie asistata de caine se desfasoara ori de cate ori este posibil: atat la pauza de socializare cat si la ora de terapie individuala, durata sesiunii de lucru fiind de aproximativ 10-15 minute.
    2. Sedinta de terapie de stimulare senzoriala se desfasoara conform unui program orar stabilit pentru fiecare copil. Acesta este insotit de terapeut in camera de stimulare senzoriala, durata unei sedinte fiind de max. 15 minute.