Deficit de Socializare | Psihologie Constanta
Deficit de Socializare

DEFICIT DE SOCIALIZARE

Deseori părinții afirma ca micuții lor nu reusesc să se înțeleagă ori să interacționeze cu ceilalți copii. Este evident ca aceste abilitati sunt instinctive.

Pentru cei ce nu pot stabili relatii cu cei din jur, cu cât se intervineterapia mai devreme, cu atât este mai bine pentru copil.
Este important sa intelegem dificultățile de socializare ale micutului, deoarece este un pas important care te ajuta ca parinte să realizezi cum este cel mai bine sa-i oferi sprijin copilului tau.


Sunt multe situatii diferite de la copi ce comunica greu cu cei din de varsta lor, pana la exemple de copii ce se inteleg destul de bine cu adultii, dar intampina o piedica serioasa atunci cant trebuie sa se inteleaga si sa-si dezvolte relatii personale cu cei de varsta lor.


Pentru unii copii acest deficit de socializare este destul de evident, pentru altii copii nivelul si capacitatea redusa de a socializa se poate observa doar la integrarea in gradinita sau scoala.


La copii foarte mici cu varsta de 12 – 16 luni, ar trebui sa raspunda atunci cand isi aud numelesau inteleg un limbaj simplu mimico gestual.
De asemenea reusesc sa perceapa destul de usor expresiile faciale cele mai comune de tipul: raset, plans, suprare si isi pot manifesta empatia fata de aceste situatii .
Un reper care ar trebui să te reprezinte un punct important este evitarea sau chiar lipsa contactului vizual, o mimica limitată manifestata printr-un sentiment de neajutorare al copilului.


Comunicare: Multi copii cu deficit de socilizare au o intarziere in dezvoltarea limbajului si in numeroase situatii se intampla sa vorbeasca mai târziu decât ceilalti copii.
Deficitul de socializare: exista situatii in care copiii știu care sunt regulile, dar nu stapanesc asa in mod corect abilitatile de a pune in practica si de a demonstra celor din jur ceea ce sunt in stare.

Elementele principale care pot trage un semnal de alarma sunt date de urmatoarele caracteristici:

  • copilul este distras sau impulsiv;

  • reacționează violent într-o interacțiune directă;

  • nu dau atenție detaliilor care țin de socializare.

Un element important in observarea deficitului socializare este reprezentat si de intarzierea capacității de vorbire chiar de comunicare.
In general se poate observa ca exista o lipsa a interesului fata de ceea ce este in jur si nu doreste sa comunice informatiile sale catre cei din jur, se retrage fara a a accepta apropierea sau atingerea nici chiar a persoanelor apropiate .
Copilul cu deficit de socializare, intelege ce se solicita de la el, vede instinctiv cum ar trebui sa procedeze intr-o anumita relatie sociala, dar prefera sa nu faca aceste gesturi pe care cei din jurul sau le doresc de la el.



EXEMPLU

Reducerea comportamentelor antisocialeangrenarea copilului intr-un dialog social, in care se urmareste realizarea unei legaturi de incredere intre copil si terapeut(tutore)

Terapeut: Cand eram mica asa ca tine, mama imi spunea povesti, tie iti place sa asculti povesti ?
Terapeut: Povestea mea preferata este Alba ca zapada deoarece este vorba despre o fata frumoasa care are grija de 7 pitici, care este povestea ta preferata ?

Terapeut: Cand eram mica imi placea f. mult sa merg cu masina si odata tatal meu m-a lasat sa stau in fata pe locul de langa sofer si chiar sa claxonez la volan
Terapeut: Mie cand eram mica si ma duceau parintii in parc cel mai mult ma dadeam la tobogán, tie unde iti place sa mergi ?



Familia se prezinta cu copilul la o prima sedinta de evaluare ce se desfasoara in prezenta parintilor:
- interviu parinti (parintii sunt rugati sa raspunda cat mai realist si concret la intrebarile solicitate de evaluator)
- evaluarea complexa a copilului realizata de psiholog din punct de vedere motric, cognitiv, social, verbal si autonomie la sarcini specific;
- stabilirea de comun acord cu parintii copilului al unui interval orar de terapie si a obiectivelor terapeutice imediate.

Dezvoltarea unui program care sa permita realizarea unor activitati de grup:

1. Activitati de atentie si control  timp  de 10 min

Obiective de urmarit: La nivel de comportamental:

a) capacitate de asteptare ; 

b) control asupra agitatiei motrice ;

c) reducerea deficitului de atentie;      

2. Activitati de reducere a deficitului de comunicare si a timiditatii timp  de 25  min 

Obiective de urmarit: La nivel de comunicare:

a) dezvoltarea capacitatii de raspunsuri complexe si diversificate;

b) dezvoltarea capacitatii de reletare si povestire a unor fapte petrecute in trecut prin respectarea timpului corect al verbelor;

c) dezvoltarea imageriei verbale; 

3. Activitati de dezvoltare a imaginatiei si logicii  timp  de 15  min

La nivel de logica si perspicacitate:

a) dezvoltarea abilitatilor logice atat la nivel receptiv cat si pe expresiv 

b) dezvoltarea capacitatilor de memorie selectiva si atentie voluntara

c) dezvoltarea capacitatilor de sortarea , asemanari , deosebiri

1. Sedinta de terapie asistata de caine se desfasoara ori de cate ori este posibil: atat la pauza de socializare cat si la ora de terapie individuala, durata sesiunii de lucru fiind de aproximativ 10-15 minute.
2. Sedinta de terapie de stimulare senzoriala se desfasoara conform unui program orar stabilit pentru fiecare copil. Acesta este insotit de terapeut in camera de stimulare senzoriala, durata unei sedinte fiind de max. 15 minute.