Autism

AUTISM

Ce este autismul?

AUTISMUL reprezinta o tulburare de dezvoltare la nivel neuro- biologic , evidentiat prin trei mari characteristici:

  • Absenta sau nefunctionalitatea limbajului receptiv si expresiv

  • Prezenta comportamentelor stereotipe indiferent de mediu si spatiu

  • Lipsa capacitatilor de intercatiune la nivel social

CAND SI CUM SE MANIFESTA AUTISMUL ?

Debutul simptomatologiei spectrului autist este undeva in jurul varstei de 18 luni- 2 ani , iar copilul ce prezinta elemente specifice tulburarii din spectrul autist se caracterizeaza prin :

Neintelegerea limbajului receptiv:

Incapacitatea acestuia de a executa atat in mediu structurat( la domiciliu) si cu predilectie in mediu generalizat instructii , comenzi ce vin din partea adultului ( ex. Vino , adu-mi , pune pe , arata-mi etc)

Lipsa limbajului expresiv:

Dupa varsta de 18 luni , ori daca acest limbaj este prezent , in cazul autismului acesta este unul nefunctional si stereotip ( copilul emite mecanic , sunete , cuvine uneori chiar si propozitii scurte din 2 cuvinte auzite anterior . Ex : copilul cu autism este intrebat “Ce faci ?”, el raspunde “Ce faci”). Tot ceea ce emite copilul diagnosticat cu autism este ecolalic si fara functionalitate.

Prezenta multor comportamente sterotipe:

La nivel motor , auditiv , kinestezic , olfactiv . Copii ce se incadreaza in spectrul autist in mod frecvent sunt observati de catre adulti ca desfasoara obsesiv unul sau mai multe dintre comportamente : mersul pe varfuri dupa varsta de 18 luni , fluturatul manutelor , invartitul in jurl axei sale , alinierea obiectelor , inchisul /deschisul usilor , sertare , acoperirea urechilor cu mainile la zgomote puternice , mirosirea sau “amusinarea “ oricarui obiect etc.

Incapacitatea sau dezinteresul copilului:

Cu tulburarea din spectrul autist fata de tot ceea ce inseamna interactiune sociala . In cazul autismului putem spune ca cea mai afectata arie comportamentala de dezvoltare este intercatiunea sociala . Copilul diagnosticat cu autism –nu raspunde sau nu se intoarce atunci cand este strigat pe nume , nu are dezvoltat contactul vizual , nu priveste in ochi persoana din fata lui , nu este interesat de copiii de aceeasi varsta si de jocul acestora ci este mai mult interesat de obiectele pe care acestia le detin , nu imita motric nici una din actiunile ce se desfasoara in fata lui , ori daca imita acestea sunt foarte putine si reperzenta pentru copilul cu autism o stimulare la nivel senzorial ce o imita stereotip si obsesiv.

CAND SI CUM ANUME SE DEPISTEAZA AUTISMUL ?

  • IMPORTANT : Daca in urma cu cativa ani existau screnning-uri de evaluare pentru simptomatologia autismului cu varsta biologica peste 3 ani , acum exista posibilitatea ca un copil sa fie evaluat pe baza unor scale de diagnosticare psihologica incepand cu varsta de peste 18 luni.

  • DE RETINUT !!!- cu cat psihodiagnosticarea este mai precoce cu atat sansele de recuperare in cazul afectiunii autism sunt mai mari. Capacitatea maxima de asimilare a creierului uman este intre 0-3 ani .

  • CENTRUL PSIHOLOGIC “MAREA NEAGRA “ – dispune de o baza solida de teste si screening-uri de evalurea pentru tulburarea din spectrul autist : ADOS , ASRS , SON-R , DENVER, CARS.

  • Parintele insoteste copilul la prima sedinta de evaluare psihologica , copilul este solicitat sa indeplineasca anumite sarcini psihologice la nivel : cognitiv , receptiv , verbal ,motric , social.

    In urma celor observate si depistate , se stabileste de comu accord cu parintele planul de interventie personalizat pentru recuperarea deficitului de achizitii globale .

PROCEDURA DE LUCRU Centrul Psihologic Marea Neagra

Familia se prezinta cu copilul la o prima sedinta de evaluare ce se desfasoara in  prezenta parintilor:

     - interviu parinti (parintii sunt rugati sa raspunda cat mai realist si concret la intrebarile solicitate de  evaluator)

     - evaluarea complexa a copilului realizata de psiholog din punct de vedere motric, cognitiv, social, verbal si autonomie la sarcini specific;

    - stabilirea de comun acord cu parintii copilului al unui interval orar de terapie si a obiectivelor terapeutice imediate.

  1. Sedinta de terapia ABA se desfasoara individual 1:1, are o durata de 50 minute impartita in sesiuni de lucru la masa cu o durata de inceput de 2-3 minute  si sesiuni de lucru in mediu, cu o durata de 2 minute.
  2. Sedinta de dezvoltarea a interactiunii sociale si a dezvoltarii abilitatilor de participare la grup se desfasoara astfel:

a) prima etapa in grup alaturi de ceilalti copii si terapeuti in mediu (curte interioara, sala socializare parter) cu o durata de 10 minute;

b) a doua etapa – copilul insotit de terapeut impreuna cu un alt copil (terapia se desfasoara 2 :1, ori 2: 2 in sala de terapie);

c) a treia etapa – copilul este introdus in grup si terapia se desfasora in sala socializare alaturi de un numar variabil de copii (minim 4 copii si maxim 8 copii);

d) a patra etapa – copilul este introdus ca si participant activ in grup, iar in fiecare zi pe parcursul unei ore desfasoara alaturi de ceilalti copii din grup ore de socializare pe urmatoarele obiective:

     -  comunicare;

    -  terapie prin teatru;

    - terapia jocului in nisip;

    - terapie prin muzica;

   -  art terapie;

e) a cincea etapa – copilul este introdus in programul de integrare si adaptare scoala cu ajutorul programului virtual denumit: Camera Virtuala de adaptare la scoala si gradinita. (scenariu virtual)

  1. Sedinta de terapie asistata de caine se desfasoara ori de cate ori este posibil: atat la pauza de socializare cat si la ora de terapie individuala, durata sesiunii de lucru fiind de aproximativ 10-15 minute.
  2. Sedinta de terapie de stimulare senzoriala se desfasoara conform unui program orar stabilit pentru fiecare copil. Acesta este insotit de terapeut in camera de stimulare senzoriala, durata unei sedinte fiind de max. 15 minute.