Autism

AUTISM

Ce este autismul?

AUTISMUL reprezinta o tulburare de dezvoltare la nivel neuro- biologic , evidentiat prin trei mari characteristici:

  • Absenta sau nefunctionalitatea limbajului receptiv si expresiv

  • Prezenta comportamentelor stereotipe indiferent de mediu si spatiu

  • Lipsa capacitatilor de intercatiune la nivel social

CAND SI CUM SE MANIFESTA AUTISMUL ?

Debutul simptomatologiei spectrului autist este undeva in jurul varstei de 18 luni- 2 ani , iar copilul ce prezinta elemente specifice tulburarii din spectrul autist se caracterizeaza prin :

Neintelegerea limbajului receptiv:

Incapacitatea acestuia de a executa atat in mediu structurat( la domiciliu) si cu predilectie in mediu generalizat instructii , comenzi ce vin din partea adultului ( ex. Vino , adu-mi , pune pe , arata-mi etc)

Lipsa limbajului expresiv:

Dupa varsta de 18 luni , ori daca acest limbaj este prezent , in cazul autismului acesta este unul nefunctional si stereotip ( copilul emite mecanic , sunete , cuvine uneori chiar si propozitii scurte din 2 cuvinte auzite anterior . Ex : copilul cu autism este intrebat “Ce faci ?”, el raspunde “Ce faci”). Tot ceea ce emite copilul diagnosticat cu autism este ecolalic si fara functionalitate.

Prezenta multor comportamente sterotipe:

La nivel motor , auditiv , kinestezic , olfactiv . Copii ce se incadreaza in spectrul autist in mod frecvent sunt observati de catre adulti ca desfasoara obsesiv unul sau mai multe dintre comportamente : mersul pe varfuri dupa varsta de 18 luni , fluturatul manutelor , invartitul in jurl axei sale , alinierea obiectelor , inchisul /deschisul usilor , sertare , acoperirea urechilor cu mainile la zgomote puternice , mirosirea sau “amusinarea “ oricarui obiect etc.

Incapacitatea sau dezinteresul copilului:

Cu tulburarea din spectrul autist fata de tot ceea ce inseamna interactiune sociala . In cazul autismului putem spune ca cea mai afectata arie comportamentala de dezvoltare este intercatiunea sociala . Copilul diagnosticat cu autism –nu raspunde sau nu se intoarce atunci cand este strigat pe nume , nu are dezvoltat contactul vizual , nu priveste in ochi persoana din fata lui , nu este interesat de copiii de aceeasi varsta si de jocul acestora ci este mai mult interesat de obiectele pe care acestia le detin , nu imita motric nici una din actiunile ce se desfasoara in fata lui , ori daca imita acestea sunt foarte putine si reperzenta pentru copilul cu autism o stimulare la nivel senzorial ce o imita stereotip si obsesiv.

CAND SI CUM ANUME SE DEPISTEAZA AUTISMUL ?

  • IMPORTANT : Daca in urma cu cativa ani existau screnning-uri de evaluare pentru simptomatologia autismului cu varsta biologica peste 3 ani , acum exista posibilitatea ca un copil sa fie evaluat pe baza unor scale de diagnosticare psihologica incepand cu varsta de peste 18 luni.

  • DE RETINUT !!!- cu cat psihodiagnosticarea este mai precoce cu atat sansele de recuperare in cazul afectiunii autism sunt mai mari. Capacitatea maxima de asimilare a creierului uman este intre 0-3 ani .

  • CENTRUL PSIHOLOGIC “MAREA NEAGRA “ – dispune de o baza solida de teste si screening-uri de evalurea pentru tulburarea din spectrul autist : ADOS , ASRS , SON-R , DENVER, CARS.

  • Parintele insoteste copilul la prima sedinta de evaluare psihologica , copilul este solicitat sa indeplineasca anumite sarcini psihologice la nivel : cognitiv , receptiv , verbal ,motric , social.

    In urma celor observate si depistate , se stabileste de comu accord cu parintele planul de interventie personalizat pentru recuperarea deficitului de achizitii globale .